O zagrożeniach procesowych związanych z automatyzacją czynności w ogólnym postępowaniu administracyjnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2024.3.454

Słowa kluczowe:

zasada pisemności, jurysdykcja administracyjna, pismo generowane automatycznie

Abstrakt

Automatyzacja rozumiana jako działanie z wykorzystaniem systemów operacyjnych (teleinformatycznych) bez udziału człowieka wkracza coraz silniej na wszystkie płaszczyzny jego życia. Dotyczy to także relacji, w jakich pozostaje on z państwem reprezentowanym przez organy administracji publicznej. W tej płaszczyźnie zakres regulacji ulega systematycznemu poszerzeniu. W początkowym okresie ustawodawca wprowadzał rozwiązania oparte na wykorzystaniu tzw. nowych technologii zarówno w sferze wewnętrznej administracji publicznej, jak i na płaszczyźnie komunikowania się ze stroną. Obecnie coraz częściej pojawiają się regulacje pozwalające na realizację czynności orzeczniczych wobec strony. Po incydentalnych rozwiązaniach przyjmowanych w przepisach materialnych zmiany pojawiły się także w Kodeksie postępowania administracyjnego. Jednak samo wprowadzenie możliwości stosowanie pism generowanych automatycznie (art. 14 § 1b k.p.a.) jest rozwiązaniem niewystarczającym. W opracowaniu poddano analizie zgodność dokonywania „automatycznych” czynności z pozostałymi przepisami k.p.a. oraz prawem Unii Europejskiej. W konkluzjach przedstawiono postulaty de lege ferenda umożliwiające – w ocenie Autora – usunięcie występujących niespójności, tak by uniknąć sytuacji, w której rozbieżna wykładnia przepisów będzie skutkowała różnorodnym kształtowaniem pozycji adresatów rozstrzygnięć. 

Bibliografia

Adamiak B., Komentarz do art. 14 k.p.a., [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2016.

Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga Jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. A. Matan, Warszawa 2022.

Czerniawski M., Komentarz do art. 22 RODO, [w:] RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, red. E. Bielak-Jomaa, D. Lubasz, Lex/el 2018.

Dobkowski J., Decyzje administracyjne bez podpisu (de lege lata i de lege ferenda), [w:] Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga Jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. A. Matan, Warszawa 2022.

Fajgielski P., Komentarz do art. 22, [w:] P. Fajgielski, Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, Lex/el 2022.

Kędziora R., Ogólne postępowanie administracyjne, Warszawa 2019.

Kędziora R., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2017.

Matan A., Pojęcie postępowania administracyjnego, [w:] System prawa administracyjnego procesowego, Zagadnienia ogólne, red. G. Łaszczyca, A. Matan, Warszawa 2017, t. 1.

Lang W., Wróblewski J., Zawadzki S., Teoria państwa i prawa, Warszawa 1979.

Sibiga G., Wyłączenie zakazu automatycznego podejmowania decyzji w przepisach prawa polskiego w świetle wymagań ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) – wybrane zagadnienia , „Monitor Prawniczy” 2022, nr 21 (dodatek specjalny).

Syska K., Prawa związane ze zautomatyzowanym podejmowaniem decyzji w RODO oraz Prawie bankowym i ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, „Monitor Prawniczy” 2019, nr 22 (dodatek specjalny).

Szewczyk E., Wydanie a doręczenie decyzji administracyjnej, „Państwo i Prawo” 2002 r., z. 2.

Wilbrandt-Gotowicz M., Komentarz do art. 61 ustawy o doręczeniach elektronicznych [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. M. Wilbrandt-Gotowicz, Lex/el. 2021.

Wróbel A., Komentarz do art. 14 k.p.a., [w:] A. Wróbel, M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2018.

Pobrania

Opublikowane

09-09-2024

Jak cytować

O zagrożeniach procesowych związanych z automatyzacją czynności w ogólnym postępowaniu administracyjnym. (2024). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 3. https://doi.org/10.61823/dpia.2024.3.454

Inne teksty tego samego autora