Zautomatyzowane przetwarzanie danych i zautomatyzowane podejmowanie decyzji – realizacja zadań ustawowych przez organy KAS a ochrona danych i praw podatników i podmiotów kontrolowanych
DOI:
https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.523Słowa kluczowe:
podatki, zautomatyzowane przetwarzanie danych, zautomatyzowane podejmowanie decyzji, profilowanie, postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola celno-skarbowa, Krajowa Administracja SkarbowaAbstrakt
Szybko rozwijająca się technologia teleinformatyczna jest szeroko wykorzystywana przez Krajową Administrację Skarbową do pozyskiwania i przetwarzania informacji o podatnikach. Ustawodawca z przepisami gwarantującymi ochronę praw podatników nie zawsze nadąża za dynamicznym rozwojem narzędzi telekomunikacyjnych. W zdecydowanie profiskalnie działającej administracji może to prowadzić do nadużyć z jej strony. W sytuacji prawnego usankcjonowania możliwości prowadzenia działalności analitycznej, prognostycznej i badawczej dotyczącej zjawisk pozostających we właściwości KAS oraz dokonywania analizy ryzyka, profilowania i podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany, szczególną uwagę należy zwrócić na gwarancje praw procesowych podatników i podmiotów kontrolowanych. Przedmiotem tego opracowania jest przedstawienie narzędzi teleinformatycznych służących do prowadzania zautomatyzowanej działalności przez KAS w odniesieniu do gwarancji procesowych wynikających z Ordynacji podatkowej oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Bibliografia
Bucholski R., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, K. Teszner, Warszawa 2024, art. 47(c).
Bucholski R., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, K. Teszner, Warszawa 2024, art. 47(e).
Ciechomska M., Prawne aspekty profilowania oraz podejmowania zautomatyzowanych decyzji w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, „Europejski Przegląd Sądowy” 2017, nr 5.
Łoboda M., Strzelec D., Zadania w zakresie zwalczania przestępczości, [w:] M. Łoboda, D. Strzelec, Kontrola przestrzegania przepisów prawa podatkowego, Warszawa 2017.
Majka P., Dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej jako dowód w postepowaniu podatkowym, „Toruński Rocznik Podatkowy” 2018.
Melezini A., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. K. Teszner, Warszawa 2024, art. 58.
Pietrasz P., [w:] Ordynacja podatkowa. Tom II. Procedury podatkowe. Art. 120-344. Komentarz aktualizowany, red. L. Etel, LEX/el. 2024, art. 181.
Rogowska-Rajda B., Elektronizacja wiążących informacji – pierwszy krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur podatkowych w działalności gospodarczej, „Przegląd Podatkowy” 2024, nr 2.
Sarnowski J., Selera P., Narzędzia informatyczne wykorzystywane w administracji skarbowej i ich wpływ na szczelność systemu podatkowego w Polsce w latach 2015-2019, „Studia BAS” 2020, nr 4(64).
Teszner K., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, Warszawa 2024, art. 12(a).
Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, druk sejmowy nr 1836, Sejm VIII kadencji.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/automatyzacja;3872577.html
https://www.ovhcloud.com/pl/learn/what-is-automation/
Wyrok NSA z 29.08.2019 r., sygn. akt I FSK 734/17.
Wyrok NSA z 19.05.2022 r., II FSK 2401//19.
Wyrok NSA z 10.11.2023 r., I FSK 1075/20.
Wyrok WSA w Krakowie z 26.08.2015 r., I SA/Kr 1106/15
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Rafał Bucholski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

