System administracji publicznej Estonii jako przykład wdrażania koncepcji e-administracji i wykorzystania sztucznej inteligencji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2023.4.466

Słowa kluczowe:

administracja publiczna, e-administracja, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Poniższy artykuł omawia zagadnienie informatyzacji administracji publicznej i wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach administrowania. Analizie poddano rozwiązania informatyczne stosowane w systemie administracji publicznej Republiki Estonii. Obserwowane w Estonii wprowadzenie wysokiego stopnia informatyzacji w zakresie procesów administrowania pozwala zidentyfikować główne kierunki i wyzwania stojące przed administracją publiczną w rozwoju koncepcji e-administracji.

Bibliografia

AI use cases, https://www.kratid.ee/en/ai-use-cases.

Algorytmy w sektorze publicznym w Europie Środkowo-Wschodniej, mojepanstwo.pl.

Bürokratt – a single chatbot for Estonia, https://joinup.ec.europa.eu/collection/public-sector-tech-watch/burokratt-single-chatbot-estonia.

Bürokratt, https://www.ria.ee/en/state-information-system/personal-services/burokratt.

Chlewicki M., Kędzierska A., Oranowski M., Elektroniczna administracja w Estonii, „Prace z zakresu myśli polityczno-prawnej oraz elektronicznej administracji. Wrocławskie Studia Erazmiańskie” 2010, z. 4.

Czakowski M., Evoting na przykładzie Estonii i Brazylii, „Studia BAS” 2011, nr 3(27).

Dargas-Draganik M., Wykorzystanie sztucznej inteligencji w postępowaniach sądowych na przykładzie Chin i Estonii, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2022, nr 22.

E-Estonia, https://e-estonia.com/.

eGovernment Benchmark 2023, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/egovernment-benchmark‑2023.

Estoński Bürokratt to pomysł na to, jak mogłoby działać państwo w dobie sztucznej inteligencji, https://www.doce.com.pl/.

Grodzka D., E-administracja w Polsce, „Infos. Zagadnienia społeczno-gospodarcze” 2007, nr 18.

Information System Authority, https://www.riha.ee/Avaleht.

Jak współtworzyć nowoczesne państwo na miarę XXI wieku. Propozycje innowacyjnych rozwiązań dla sektora publicznego i sfery obywatelskiej, red. I. Kalita, Warszawa 2021.

Małek M., Kudaj P., Dobre praktyki estońskiej e-administracji. Rekomendacje dla Polski, „Rocznik Administracji Publicznej” 2017, nr 3.

Mednis A., Rewolucja technologiczna w zarządzaniu publicznym. E-administracja, [w:] Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, red. D. Sześciło, Warszawa 2014.

Miłek D., Nowak P., Rozwój usług elektronicznej administracji publicznej w Polsce na tle Unii Europejskiej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2021, nr 65 (1).

PISA Test 2022 results: Estonia’s education is the Best in Europe, https://e-estonia.com/pisatest‑2022-results-estonian-students-rank-high-in-europe/.

Public administration characteristics and performance in EU28: Estonia, red. G. Hammerschmid, N. Thijs, European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Publications Office, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2767/74735.

Public Information Act Passed 15.11.2000, RT I 2000, 92, 597, https://www.riigiteataja.ee/en/ eli/514112013001/consolide.

Raś K., Estonia jako lider w zwiększaniu cyberbezpieczeństwa, „Biuletyn Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych” 11 maja 2018, nr 68 (1641).

Ruczkowski P., Aksjologia e-administracji – w kierunku administracji inkluzyjnej, [w:] Obywatel w centrum działań e-administracji w Unii Europejskiej, red. S. Dudzik, I. Kawka, R. Śliwa, Kraków 2023.

Szwed K., Pozycja ustrojowa rządu Republiki Estonii oraz jego rola w tworzeniu nowoczesnego państwa, „Polityka i Społeczeństwo” 2018, 2(16).

Świątkowski A.M., Warunki rozwoju i wpływ sztucznej inteligencji na pracę, zatrudnienie i inne niektóre prawnie nieuregulowane w Unii Europejskiej zagadnienia społeczne, technologiczne i gospodarcze, „Roczniki Administracji i Prawa. Annuals of The Administration and Law” 2021, nr 21, zeszyt specjalny.

Pobrania

Opublikowane

11-12-2023

Jak cytować

System administracji publicznej Estonii jako przykład wdrażania koncepcji e-administracji i wykorzystania sztucznej inteligencji. (2023). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 4. https://doi.org/10.61823/dpia.2023.4.466