Dyrektywa NIS 2 a cyberbezpieczeństwo administracji publicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.540

Słowa kluczowe:

administracja publiczna, cyberbezpieczeństwa, dyrektywa NIS 2, krajowy system, podmioty kluczowe

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest problematyce cyberbezpieczeństwa administracji publicznej. Celem jest scharakteryzowanie działań podejmowanych przez podmioty administracji publicznej w zakresie zapewnienia cyberbezpieczeństwa usług świadczonych w sektorze publicznym. Nie ulega wątpliwości, że zwiększenie odporności sektora administracji publicznej na cyberzagrożenia stanowi kluczowy element efektywności i skuteczności realizacji zadań publicznych. Rozważania w przedmiotowym zakresie przeprowadzono, opierając się na przepisach obowiązującej ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy NIS 2, na podstawie której podmioty administracji publicznej uznano za tzw. podmioty kluczowe dla utrzymania krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej. W związku z wprowadzeniem przedmiotowej dyrektywy niezbędna stała się nowelizacja ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Przedmiotem artykułu jest przedstawienie i ocena aktualnych regulacji prawnych dotyczących cyberbezpieczeństwa administracji publicznej oraz wskazanie zasadności zmian wprowadzonych na podstawie dyrektywy NIS 2. Analiza tematu pozwoli odpowiedzieć na pytania, czy dyrektywa NIS 2 zapewni wprowadzenie jednolitych środków mających na celu osiągnięcie wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii oraz jakie kwestie powinna uwzględniać polityka cyberbezpieczeństwa administracji publicznej. Mając na uwadze powyższe, w artykule zostaną przedstawione możliwości zastosowania nowych technologii w administracji publicznej. Wyjaśnione zostaną również podstawowe pojęcia wprowadzone na mocy dyrektywy NIS 2. Autorka pracy zgadza się z aktualną polityką Unii Europejskiej, zgodnie z którą podmioty administracji publicznej uznano za tzw. podmioty kluczowe, tym samym popiera wskazanie skoordynowanych ram w zakresie cyberbezpieczeństwa administracji publicznej. W pracy wykorzystano metodę dogmatycznoprawną.

Bibliografia

Błażewski M., Zasada powszechności elektronicznej administracji, „Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis” 2018, vol. 7(1).

Cytowski J., Przestępcze i złośliwe wykorzystywanie sztucznej inteligencji, [w:] Internet. Hacking, red. A. Gryszczyńska, G. Szpor, W.R. Wiewiórowski, Warszawa 2023.

Ejdys J., Zaufanie do technologii w e-administracji, Białystok 2018.

Lubiewski P., Szczególna dynamika zmian współczesnych zagrożeń w sferze bezpieczeństwa publicznego na przykładzie cyberprzestrzeni, „Zeszyty Naukowe SGSP” 2020, nr 76/4.

Monarcha-Matlak A., Pojęcie komunikacji elektronicznej w doktrynie i aktach prawnych, „Lingwistyka Stosowana” 2017, issue 24.

Romaniuk P., Tradycje i przyszłość administracji publicznej w zakresie rozwoju e-usług, „Journal of Modern Science” 2020, t. 1/44.

Skoczylas D., Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe, „Prawo w Działaniu. Sprawy Karne” 2023, nr 53.

Skoczylas D., Dostępność cyfrowa determinantą zmian w funkcjonowaniu administracji publicznej?, „Studia Administracji i Bezpieczeństwa” 2022, nr 13, t. 13.

Szpor G., Modele podnoszenia kompetencji cyfrowych, [w:] Internet. Hacking, red. A. Gryszczyńska, G. Szpor, W.R. Wiewiórowski, Warszawa 2023.

Szpor G., Problemy administracyjnoprawne związane z ekspansją Internetu, [w:] Internet. Prawno-informatyczne problemy sieci, portali i e-usług, red. G. Szpor, W.R. Wiewiórowski, Warszawa 2012.

Wiszniewski P., Cyberatak, [w:] Wielka Encyklopedia Prawa. Prawo Informatyczne, red. B. Hołyst,

R. Hauser, G. Szpor, L. Grochowski, t. 22, Warszawa 2021.

Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1557.

Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1725.

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1077 ze zm. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program „Cyfrowa Europa” oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (tekst mający znaczenie dla EWG), Dz.Urz. UE L Nr 166, s.1.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii, Dz.Urz. UE L Nr 194, s. 1.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2), Dz.Urz. UE L Nr 333, s. 80.

Pobrania

Opublikowane

18-11-2025

Jak cytować

Dyrektywa NIS 2 a cyberbezpieczeństwo administracji publicznej. (2025). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 1. https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.540