Fikcja prawna doręczenia przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej w ogólnym postępowaniu administracyjnym – wybrane uwagi w kontekście relacji pomiędzy Kodeksem postępowania administracyjnego a ustawą o doręczeniach elektronicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.527

Słowa kluczowe:

doręczenia elektroniczne, publiczna usługa hybrydowa, podmiot publiczny, podmiot niepubliczny, ogólne postępowanie administracyjne

Abstrakt

Wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 18 listopada 2022 r. o doręczeniach elektronicznych modyfikacji uległa zasada oficjalności doręczeń wynikająca z art. 39 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, która zakłada pierwszeństwo doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych nad doręczeniem tradycyjnym. Jednocześnie w ogólnym postępowaniu administracyjnym dopuszczano możliwość doręczania pism przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej przez operatora wyznaczonego, polegającej na przekształceniu dokumentu elektronicznego nadanego przez podmiot publiczny na tradycyjną przesyłkę listową. Znamienne jest jednak, że kwestia doręczania pism przy wykorzystaniu tej usługi uregulowana została w sposób dość lapidarny, a rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym nastręcza daleko idących wątpliwości interpretacyjnych, pomimo próby doprecyzowania ustawowej regulacji. Wątpliwości te wynikają również z faktu, że rozporządzenie reguluje ważne zagadnienia dotyczące doręczeń, co budzić może sprzeciw w związku z przecież gwarancyjnym charakterem tego typu przepisów. W opracowaniu przedstawiono zatem rodzące się problemy praktyczne na tle dopuszczalności doręczania pism przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej. Za szczególnie istotne uznano podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy aktualny stan prawny pozwala na przyjęcie fikcji prawnej doręczenia pism przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej. Jak wykazano, brak przepisów w tym zakresie traktować należy jako poważne zaniedbanie, wymagające podjęcia prac ustawodawczych. Ukazano również, że relacja pomiędzy powyższymi ustawami jest daleka od doskonałości.

Bibliografia

Korzeniowska-Polak A., Zasada oficjalności doręczeń w postępowaniu administracyjnym i jej realizacja, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2019, nr 3.

Kościuk D.J., Realizacja zasady oficjalności doręczeń w postępowaniach administracyjnych po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2021, nr 8.

Kwiatek B., Komentarz do art. 39, [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz do art. 1-60, red. M. Karpiuk, P. Krzykowski, A. Skóra, t. 1, LEX/el. 2020.

System Prawa Administracyjnego Procesowego, t. 2, cz. 3: Czynności procesowe w postępowaniu administracyjnym ogólnym, red. G. Łaszczyca, A. Matan, Warszawa 2021.

Sawczyn W., Szuma J., Doręczenia w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, Wrocław 2014.

Skóra A., Kardasz P., Szelągowska K., Ewolucja czy rewolucja doręczeń elektronicznych w czasach kryzysu? Przyczynek do dyskusji na temat komunikowania się organów administracji publicznej z jednostką

na przykładzie usług hybrydowych, [w:] Cyfrowa czy analogowa? Funkcjonowanie administracji publicznej w stanie kryzysu, red. A. Bochetyn, J.H. Szlachetko, Gdańsk 2020.

Skóra A., Komentarz do art. 5, [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. A. Skóra, B. Kwiatek, Warszawa 2023.

Skóra A., Komentarz do art. 50, [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. A. Skóra, B. Kwiatek, Warszawa 2023.

Skwara B., Rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy w polskim prawie konstytucyjnym, LEX/el. 2010.

Syp S., Komentarz do art. 2, [w:] Prawo pocztowe. Komentarz, red. T. Skoczny, Legalis 2018.

Wajda P., Komentarz do art. 39, [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, red. M. Wierzbowski, Legalis 2023.

Wajda P., Komentarz do art. 44, [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, red. M. Wierzbowski, Legalis 2023.

Wilbrandt-Gotowicz M., Komentarz do art. 2, [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. M. Wilbrandt-Gotowicz, Warszawa 2021.

Wilbrandt-Gotowicz M., Komentarz do art. 5, [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. M. Wilbrandt-Gotowicz, Warszawa 2021.

Wilbrandt-Gotowicz M., Współdziałanie podmiotów publicznych i niepublicznych w nowym systemie doręczeń elektronicznych a ochrona praw jednostki, „Acta Iuridica Resoviensia” 2021, nr 3.

Wilbrandt-Gotowicz M., Transformacja e-doręczeń w postępowaniu administracyjnym – uwagi na tle ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, „Rocznik Administracji Publicznej” 2022, nr 8.

Minimalne wymagania techniczne dla wydruków dokumentów elektronicznych realizowanych w zakresie publicznej usługi hybrydowej, https://mc.bip.gov.pl/ogloszenia/minimalne-wymagania-techniczne-dla-wydrukow-dokumentow-elektronicznych-realizowanych-w-zakresie-publicznejuslugi-hybrydowej.html.

Regulamin świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej, https://bip.poczta-polska.pl/wp-content/uploads/Regulamin_PURDE_i_PUH_v.2.0.pdf.

Pobrania

Opublikowane

18-11-2025

Jak cytować

Fikcja prawna doręczenia przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej w ogólnym postępowaniu administracyjnym – wybrane uwagi w kontekście relacji pomiędzy Kodeksem postępowania administracyjnego a ustawą o doręczeniach elektronicznych. (2025). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 1. https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.527