Kompleksowe wsparcie akademickiego nauczania. Model Learning Development jako wartościowe źródło inspiracji w szkolnictwie wyższym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.525

Słowa kluczowe:

Learning Development, akademickie wsparcie uczenia się, kultura uczenia się i komunikowania w świecie nauki, szkolnictwo wyższe

Abstrakt

Zaprezentowane poniżej rozważania ilustrują korzyści, jakie daje zastosowanie w szkolnictwie wyższym kompleksowego modelu wsparcia akademickiego nauczania i rozwoju określanego na świecie (przede wszystkim w krajach anglosaskich) jako Learning & Development (L&D). Model ten, wywodzący się z koncepcji globalnego podejścia do zarządzania rozwojem pracowników, stosowanego w organizacjach na całym świecie, został z powodzeniem zaadaptowany w szkolnictwie wyższym niektórych (jak dotąd) państw, formując tak pożądany w nauce pomost łączący teorię z praktyką, zwłaszcza w perspektywie trwającej ewolucji podejścia do kształcenia i rozwoju kompetencji studentów i rosnącego znaczenia e-learningu, kształcenia ustawicznego oraz korzystania w szkolnictwie wyższym z nowych technologii oraz AI. Nadto konfrontowanie się z palącymi problemami współczesności, z których część wręcz zagraża ludzkiej egzystencji, wymaga z pewnością kształtowania ciągle na nowo efektywnego podejścia do metod i sposobów kształcenia również w polskiej Akademii2. Sprawdzony w wielu państwach model L&D wydaje się interesującym źródłem inspiracji w tym zakresie.

Bibliografia

Andrade H.L., A Critical Review of Research on Student Self-Assessment, „Frontiers in Education” 2019, Vol. 4, https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2019.00087/full.

Bailey R., Student Writing and Academic Literacy Development at University, „Journal of Learningand Students Experiences” 2018, nr 1, https://www.researchgate.net/publication/332151711_Stu-dent_Writing_and_Academic_Literacy_Development_at_University.

How to be a Learning Developer in Higher Education, ed. A. Syska, C. Buckley, London–New York2024.

Tahira M., The Role of Critical Thinking in Academic Writing: an Investigation of EFL Students’ Perceptions and Writing Experiences, „International Online Journal of Primary Education” 2019,Vol. 8, issue 1, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1243509.pdf.

https://al-kindipublisher.com/index.php/jlds/index

https://aldinhe.ac.uk/

https://caqdas-tm.uj.edu.pl/oferta

https://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=2600-METOB-OG

https://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=4219-ZP201

https://jldhe.aldinhe.ac.uk/

https://oiai.oiedu.co.uk/

https://www.col.org/journal-of-learning-for-development/

https://www.edx.org/learn/law?hs_analytics_source=referrals&utm_source=mooc.org&utm_mediu-m=referral&utm_campaign=mooc.org-topics

https://www.inpris.pl/przedsiewziecia/twoje-prawo/

https://www.kozminski.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/kursy-i-szkolenia/krytyczne-myslenie-kluczowa-kompetencja-lidera-xxi-wieku

https://www.uw.edu.pl/events/event/warsztaty-4eu-o-otwartej-nauce/

Pobrania

Opublikowane

18-11-2025

Jak cytować

Kompleksowe wsparcie akademickiego nauczania. Model Learning Development jako wartościowe źródło inspiracji w szkolnictwie wyższym. (2025). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 1. https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.525

Inne teksty tego samego autora