AI w szkolnictwie wyższym

Autor

  • Waldemar Ratajczak Uniwersytet Kaliski

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.539

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, szkolnictwo wyższe, etyka

Abstrakt

Trwająca obecnie transformacja cyfrowa ma wpływ na wszystkie systemy gospodarcze, społeczne i socjalne. Wykorzystywanie narzędzi AI jako asystentów w codziennym życiu staje się coraz bardziej popularne. Obecność sztucznej inteligencji zaczyna być dostrzegana w szkolnictwie wyższym. Nie tylko je modernizuje, ale także może przyczynić się do budowania bardziej sprawiedliwego i dostępnego systemu edukacji dla wszystkich. Swoboda w korzystaniu z różnych narzędzi informatycznych, w tym takich jak generatory treści czy obrazu, wpisuje się w otwartość zarówno nauki, jak i dydaktyki, która powinna propagować różnorodność źródeł i treści. Tradycyjną rolą edukacji jest bowiem przygotowanie studentów do życia w przyszłości. Uczelnie powinny zatem uwzględniać rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w życiu codziennym i aktywnie włączać ją do procesu nauczania, aby przygotować studentów do umiejętnego korzystania z tych narzędzi zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu osobistym. Co warte podkreślenia, kwestie związane z korzystaniem ze sztucznej inteligencji, zarówno przez wykładowców, jak i studentów, powinny zostać uregulowane prawnie. Niezbędne powinno się stać każdorazowe wskazywanie użycia generatora treści, obrazu czy dźwięku, ponieważ powstałe w ten sposób dzieło nie jest w pełni dziełem autorstwa osoby, która skorzystała z tego narzędzia.

Bibliografia

Dybaś-Stronkowska M., Zmiany w rozumieniu jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, [w:] Edukacja dla przyszłości – jakość kształcenia, red. E. Chmielecka, N. Kraśniewska, Warszawa 2019.

https://www.ctl.ox.ac.uk/ai-tools-in-teaching [dostęp: 10.10.2024].

Pobrania

Opublikowane

18-11-2025

Jak cytować