Procesy kancelaryjne w jednostkach samorządu terytorialnego na przykładzie Urzędu Miejskiego w Nowej Soli

Autor

  • Marta Jasińska Urząd Miejski w Nowej Soli
  • Bogdan Ślusarz Uniwersytet Zielonogórski image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.526

Słowa kluczowe:

procesy kancelaryjne, systemem tradycyjny, system elektroniczny, korespondencja przychodząca, korespondencja wychodząca

Abstrakt

Artykuł porusza problemy, z jakimi mierzą się urzędnicy. Codziennie do urzędu wpływa i rejestrowanych jest kilkaset pism w sposób tradycyjny oraz elektroniczny. Korespondencja ta jest zarówno od osób fizycznych, jak i od osób prawnych. Celem artykułu jest analiza literatury przedmiotu oraz zbadanie opinii pracowników Urzędu Miejskiego w Nowej Soli odnośnie do obu systemów. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, techniką ankiety, a narzędziem kwestionariusz ankiety, na który odpowiedziało 60 respondentów. Z wyników przeprowadzonych badań wynika, że pracownicy Urzędu Miejskiego uważają system elektroniczny za bardziej efektywny w porównaniu z systemem tradycyjnym.

Bibliografia

Abgarowicz G., Perłakowska E., Prasal A., Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji, Warszawa 2018.

Janowski J., Administracja elektroniczna. Kształtowanie się informatycznego prawa administracyjnego i elektronicznego postępowania administracyjnego w Polsce, Warszawa 2009.

Kral P., Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzenia dla organów jednostek samorządu terytorialnego lub rządowej administracji zespolonej w województwie oraz obsługujących je urzędów, Gdańsk 2011.

Leoński Z., Nauka administracji, Warszawa 2010.

Prasal A., Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji, Warszawa 2018.

Rusiniak T., Doręczanie pism drogą elektroniczną, „IT w Administracji. Miesięcznik informatyków i menadżerów IT sektora publicznego” 2021, nr 12(169).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483.

Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r., Dz.U. z 1960 r. Nr 30, poz. 168.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, Dz.U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67.

https://pl.wikipedia.org/wiki/System_dziedzinowy

Pobrania

Opublikowane

18-11-2025

Jak cytować

Procesy kancelaryjne w jednostkach samorządu terytorialnego na przykładzie Urzędu Miejskiego w Nowej Soli. (2025). Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, 1. https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.526

Inne teksty tego samego autora