Kompleksowe wsparcie akademickiego nauczania. Model Learning Development jako wartościowe źródło inspiracji w szkolnictwie wyższym
DOI:
https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.525Słowa kluczowe:
Learning Development, akademickie wsparcie uczenia się, kultura uczenia się i komunikowania w świecie nauki, szkolnictwo wyższeAbstrakt
Zaprezentowane poniżej rozważania ilustrują korzyści, jakie daje zastosowanie w szkolnictwie wyższym kompleksowego modelu wsparcia akademickiego nauczania i rozwoju określanego na świecie (przede wszystkim w krajach anglosaskich) jako Learning & Development (L&D). Model ten, wywodzący się z koncepcji globalnego podejścia do zarządzania rozwojem pracowników, stosowanego w organizacjach na całym świecie, został z powodzeniem zaadaptowany w szkolnictwie wyższym niektórych (jak dotąd) państw, formując tak pożądany w nauce pomost łączący teorię z praktyką, zwłaszcza w perspektywie trwającej ewolucji podejścia do kształcenia i rozwoju kompetencji studentów i rosnącego znaczenia e-learningu, kształcenia ustawicznego oraz korzystania w szkolnictwie wyższym z nowych technologii oraz AI. Nadto konfrontowanie się z palącymi problemami współczesności, z których część wręcz zagraża ludzkiej egzystencji, wymaga z pewnością kształtowania ciągle na nowo efektywnego podejścia do metod i sposobów kształcenia również w polskiej Akademii2. Sprawdzony w wielu państwach model L&D wydaje się interesującym źródłem inspiracji w tym zakresie.
Bibliografia
Andrade H.L., A Critical Review of Research on Student Self-Assessment, „Frontiers in Education” 2019, Vol. 4, https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2019.00087/full.
Bailey R., Student Writing and Academic Literacy Development at University, „Journal of Learningand Students Experiences” 2018, nr 1, https://www.researchgate.net/publication/332151711_Stu-dent_Writing_and_Academic_Literacy_Development_at_University.
How to be a Learning Developer in Higher Education, ed. A. Syska, C. Buckley, London–New York2024.
Tahira M., The Role of Critical Thinking in Academic Writing: an Investigation of EFL Students’ Perceptions and Writing Experiences, „International Online Journal of Primary Education” 2019,Vol. 8, issue 1, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1243509.pdf.
https://al-kindipublisher.com/index.php/jlds/index
https://caqdas-tm.uj.edu.pl/oferta
https://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=2600-METOB-OG
https://informatorects.uw.edu.pl/pl/courses/view?prz_kod=4219-ZP201
https://www.col.org/journal-of-learning-for-development/
https://www.inpris.pl/przedsiewziecia/twoje-prawo/
https://www.uw.edu.pl/events/event/warsztaty-4eu-o-otwartej-nauce/
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Izabela Gawłowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

