Sectoral procurement within a capital group – selected issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61823/dpia.2024.2.433

Keywords:

sectoral procurement, public procurement, capital group

Abstract

Public utilities operating in the water, energy, transport and postal services sectors are obliged to apply public procurement rules to the appropriate extent. The application of this requirement is not linked in any way to the ownership structure of such a company, which means that it applies to public as well as private entrepreneurs. The author discusses sector contracts awarded within a functioning capital group, characterising what sector contracts are and in which situations the application of the Public Procurement Law is excluded. In the article, the author draws particular attention to the problems that sector procurers face when awarding contracts to entities belonging to the same capital group as the ordering party. The article contains a de lege ferenda proposal to introduce appropriate legal solutions aimed at minimising the occurrence of irregularities related to the application of the Public Procurement Law by sector procurers. In this respect, the author draws attention to the submission of declarations of interest or the use of the sole-source procurement procedure in the case of awarding contracts within a capital group.

References

Arrowsmith S., The law of public and utilities procurement: regulation in the EU and UK, Vol. 2, 3rd ed. edn., London 2018.

Będkowski-Kozioł M., [w:] Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. T. Skoczny, A. Jurkowska, D. Miąsik, Warszawa 2009.

Czerwiński M., Udzielanie zamówień publicznych w ramach grupy kapitałowej a cena rynkowa w reżimie cen transferowych, „Studia Prawnicze” 2021, nr 2(224).

Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/167 z dnia 15 września 2016 r. wyłączająca dostawy detaliczne energii elektrycznej i gazu w Niemczech z zakresu stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE, Dz.Urz. UE 2016 L 253/6.

Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, Dz.Urz. L 275 z 12.10.2016.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE OJ L 94, 28.3.2014.

Hartung W., Zamówienia publiczne a „podmiot wewnętrzny”, „Samorząd Terytorialny” 2008, nr 5.

Herrera-Anchustegui I., Kraśniewski M., Wyłączenia stosowania dyrektywy w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych – przegląd prawa i orzecznictwa unijnego w zarysie, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2019, nr 5(8).

Informator Urzędu Zamówień Publicznych z 2019, nr 4.

Kot L., Stokłosa A., Pojęcie grupy kapitałowej w świetle ustawy – Prawo zamówień publicznych, „Przegląd Prawa Handlowego” 2015, nr 7.

Kohutek K., [w:] K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008.

Kowalczyk A., Szymańska A., Zamówienia sektorowe. Komentarz, Warszawa 2022.

Mazurek G., Analiza ekonomiczna a rażąco niska cena, „Monitor Zamówień Publicznych” 2020, nr 5-6.

Nowak H., Winiarz M., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021.

Semeniuk P., Polskie zmowy przetargowe – krytyka, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2013, nr 1(2).

Sprawa C-393/06: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 10 kwietnia 2008 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Vergabekontrollsenat des Landes Wien – Austria) – Ing. Aigner, Wasser-Wärme-Umwelt GmbH przeciwko Fernwärme Wien GmbH (Zamówienia publiczne – Dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE – Podmiot zamawiający prowadzący działalność podlegającą częściowo zakresowi przedmiotowemu dyrektywy 2004/17/WE, a częściowo zakresowi dyrektywy 2004/18/WE – Podmiot prawa publicznego – Instytucja zamawiająca), Dz.U. UE. C. z 2008 r., Nr 128, str. 9/2.

Stawicki A., [w:] Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, A. Stawicki, E. Stawicki, Warszawa 2011.

Trojanowska A., Instytucja zamówień typu in-house – proces jej kształtowania oraz wybrane zagadnienia wynikające z orzecznictwa krajowego, „Prawo Zamówień Publicznych” 2017, nr 2.

Uchwała KIO z dnia 9 listopada 2015 r., sygn. akt KIO/KD 58/15.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. C. Banasiński, E. Piontek, Warszawa 2009.

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 679.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1689 z późn. zm.

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 z późn. zm.

Wolska H., Realizacja zadań publicznych przez spółkę komunalną w systemie zamówień publicznych, Warszawa 2018.

Wołowiec T., Dopuszczalność powierzenia in house wykonania usług publicznych komunalnej spółce prawa handlowego z pominięciem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, „Przegląd Prawa Publicznego” 2013, nr 5.

Downloads

Published

2024-06-03

How to Cite

Sectoral procurement within a capital group – selected issues. (2024). Discourse of Law and Administration, 2. https://doi.org/10.61823/dpia.2024.2.433

Most read articles by the same author(s)