Autonomy on the road – examples of legal and practical measures required for the deployment of 4th Generation autonomous vehicles, with a special focus on their use in public transport
DOI:
https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.535Keywords:
autonomous vehicle, public transport, cars, road transportAbstract
Within the framework of this article, the author intends to present the issues related to the use of autonomous vehicles and the actions needed to safely introduce them into widespread use. By analysing current national and international legislation, the author will set out the legal framework for the operation of fourth generation autonomous vehicles. Author will then collate current legislation with technical and information technology information throughout the publication to provide a cross-cutting and comprehensive presentation of autonomous vehicles. The author will reflect on the future of the technical infrastructure by referring to existing solutions from non-legislative fields. On the basis of the conclusions reached and analysis of the issue in question, based on the facts from the technical fields, the author will attempt to formulate de lege lata and de lege ferenda conclusions, enabling the proper introduction of autonomous vehicles on the roads. The use of autonomous vehicles in public transport and the correct operation of these vehicles in public transport will also be addressed. In this publication, the author will attempt to provide a summary overview of the various factual and legal actions which, in the author’s opinion, should be considered by the legislator as part of the legislative process.
References
Eichner M.L., Breckon T.P., Integrated Speed Limit Detection and Recognition from Real-Time Video, 2008 IEEE Intelligent Vehicles Symposium…, doi: 10.1109/IVS.2008.4621285. ISBN 978‑1‑4244‑2568‑6. S2CID 12477544.
Jain A.K., Ross A., Prabhakar S., An introduction to biometric recognition, „IEEE Transactions on Circuits and Systems for Video Technology” 2004, vol. 14, no. 1.
Mach B., Skrzypek M., Możliwości oraz perspektywy wdrożenia autonomicznej komunikacji miejskiej w Polsce, „Journal of Translogistics” 2019, vol. 5, nr 1.
Madrjas J., Sieci tramwajowe w Polsce, „Rynek Kolejowy” 2015, nr 8‑9/2015.
Mainenti D., User Perceptions of Apple’s Face ID, Long Island University, Information science | Human computer interaction 2017, DIS805, s. 2, 5-6.
Maiouak M., Taleb T., Dynamic Maps for Automated Driving and UAVs Geofencing, „Emerging Information and Communication Technology”, 10.1109/MWC.2019.1800544.
Poppathi N., Haribabu A., Automatic Rain-Sensing Wiper System for 4-Wheeler Vehicles, „Journal of Advancement in Engineering and Technology” 2015, nr 3, s. 3‑4.
Stasiak-Cieślak B., Szczepański T., Ślęzak M., Skarbek-Żabkin A., Malawko P., Pojazdy autonomiczne jako ułatwienie mobilności kierowców z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2018, nr 2(27).
Tatuś A., Automatyczny, zmierzchowy włącznik świateł mijania, „Elektronika Praktyczna”, https://ep.com.pl/files/11046.pdf.
Wypadki drogowe w Polsce 2022, oprac. E. Symon, P. Rzepka, Wydział Opiniodawczo-Analityczny Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie) Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18‑60.
Kategorie pojazdów określone w dyrektywie 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWD, Dz.Urz. WE l 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.,Dz.Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, s. 399, z późn. zm. Konwencja wiedeńska o znakach i sygnałach drogowych z 8 listopada 1968 r., Dz.U. z 1988 r. Nr 5, poz. 42.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, Dz.U. z 2019 r. poz. 2310.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, Dz.U. z 2011 r. Nr 65, poz. 34.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców, Dz.Urz. UE L 60 z 02.03.2013, s. 52, z późn. zm. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, s. 1-88.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 – L 325/1, 32019R2144 (Dz. Urz. UE L 325 z 16.12.2019, s.1 (CELEX: 32019R2144))
Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz.U. UE C 326/47 z 26.10.2012.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz.U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. z 1997 r. Nr 98, poz. 602.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami, Dz.U. 2011 r. Nr 30, poz. 151.
Wyrok NSA z dnia 21 marca 2017 r., sygn. akt. I OSK 1686/15.
Ankieta przeprowadzona przez zespół analityczny iSPRZET dla motofakty.pl https://motofakty.pl/jakosc-drog-w-polsce-jak-wypadamy-na-tle-innych-panstw/ar/c4-16527797.
CEPiK, Prawa jazdy wydane w 2023 roku – statystyki, https://www.gov.pl/web/cepik/prawa-jazdy-wydane-w-2023-roku.
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=COM:2018:0283:FIN:PL:PDF.
Iihoshi A., Driver Assistance System. Presentation to WP-29 ITS Pound Table 18/02/2004 Geneva, s. 6-9, https://digitallibrary.un.org/record/608304/files/%5BE_%5DECE_TRANS_WP.291060-EN.pdf.
Komisja Europejska (2018), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego
Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Droga do zautomatyzowanej mobilności: strategia UE na rzecz mobilności w przyszłości”, Bruksela 17.05.2018, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=COM:2018:0283:FIN:PL:PDF.
Métro ligne b – Rennes Métropole – Un métro dans l’agglo, https://metropole.rennes.fr/metro-une-ligne-b-qui-change-la-vie-et-la-ville.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Słownik pojęć Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), s. 3, https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Slownik_pojec_SRT.pdf/16d4d96b-97dd-5079-ea6d-3b32fc0fa72c.
NHTSA, Automated Vehicles for Safety, https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles-safety%7BA.
Passenger cars, by type of motor energy – Eurostat (dane na rok 2022), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/road_eqs_carpda/default/table?lang=en.
Persons who cannot afford a personal car – EU-SILC survey – Eurostat (dane na rok 2022).
Tesla Model 3 Owner’s Manual s.90‑92, https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/.
Trolejbus, Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/trolejbus;2578746.html.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jakub Narewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

