Zautomatyzowane przetwarzanie danych i zautomatyzowane podejmowanie decyzji – realizacja zadań ustawowych przez organy KAS a ochrona danych i praw podatników i podmiotów kontrolowanych
DOI:
https://doi.org/10.61823/dpia.2025.1.520Słowa kluczowe:
podatki, zautomatyzowane przetwarzanie danych, zautomatyzowane podejmowanie decyzji, profilowanie, postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola celno-skarbowa, Krajowa Administracja SkarbowaAbstrakt
Szybko rozwijająca się technologia teleinformatyczna jest szeroko wykorzystywana przez Krajową Administrację Skarbową do pozyskiwania i przetwarzania informacji o podatnikach. Ustawodawca z przepisami gwarantującymi ochronę praw podatników nie zawsze nadąża za dynamicznym rozwojem narzędzi telekomunikacyjnych. W zdecydowanie profiskalnie działającej administracji może to prowadzić do nadużyć z jej strony. W sytuacji prawnego usankcjonowania możliwości prowadzenia działalności analitycznej, prognostycznej i badawczej dotyczącej zjawisk pozostających we właściwości KAS oraz dokonywania analizy ryzyka, profilowania i podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany, szczególną uwagę należy zwrócić na gwarancje praw procesowych podatników i podmiotów kontrolowanych. Przedmiotem tego opracowania jest przedstawienie narzędzi teleinformatycznych służących do prowadzania zautomatyzowanej działalności przez KAS w odniesieniu do gwarancji procesowych wynikających z Ordynacji podatkowej oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Bibliografia
Bucholski R., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, K. Teszner, Warszawa 2024, art. 47(e).
Ciechomska M., Prawne aspekty profilowania oraz podejmowania zautomatyzowanych decyzji w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, „Europejski Przegląd Sądowy” 2017, nr 5.
Łoboda M., Strzelec D., Zadania w zakresie zwalczania przestępczości, [w:] M. Łoboda, D. Strzelec, Kontrola przestrzegania przepisów prawa podatkowego, Warszawa 2017.
Majka P., Dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej jako dowód w postepowaniu podatkowym, „Toruński Rocznik Podatkowy” 2018.
Melezini A., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. K. Teszner, Warszawa 2024, art. 58.
Pietrasz P., [w:] Ordynacja podatkowa. Tom II. Procedury podatkowe. Art. 120-344. Komentarz aktualizowany, red. L. Etel, LEX/el. 2024, art. 181.
Rogowska-Rajda B., Elektronizacja wiążących informacji – pierwszy krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur podatkowych w działalności gospodarczej, „Przegląd Podatkowy” 2024, nr 2.
Sarnowski J., Selera P., Narzędzia informatyczne wykorzystywane w administracji skarbowej i ich wpływ na szczelność systemu podatkowego w Polsce w latach 2015-2019, „Studia BAS” 2020, nr 4(64).
Teszner K., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, Warszawa 2024, art. 12(a).
Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, druk sejmowy nr 1836, Sejm VIII kadencji.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/automatyzacja;3872577.html
https://www.ovhcloud.com/pl/learn/what-is-automation/
Wyrok NSA z 29.08.2019 r., sygn. akt I FSK 734/17.
Wyrok NSA z 19.05.2022 r., II FSK 2401//19.
Wyrok NSA z 10.11.2023 r., I FSK 1075/20.
Wyrok WSA w Krakowie z 26.08.2015 r., I SA/Kr 1106/15
Bucholski R., [w:] Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz, red. A. Melezini, K. Teszner, Warszawa 2024, art. 47(c).
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Rafał Bucholski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

