On the procedural risks of automation activities in general administrative proceedings
DOI:
https://doi.org/10.61823/dpia.2024.3.454Keywords:
principle of written form, administrative jurisdiction, automatically generated lettersAbstract
Automation, understood as acting with the use of operating (ICT) systems without human intervention, is increasingly entering all areas of human life. This also applies to the relationship between an individual and the state represented by public administration bodies. The scope of regulation in this area is gradually broadening. In the initial period, the legislator introduced solutions based on the use of so-called new technologies both internally within the public administration and at the interface with the party. Currently, solutions for the implementation of adjudicatory actions against a party are becoming more and more widespread. After the occasional solutions adopted in the substantive legislation, developments to this effect have also appeared in the Code of Administrative Procedure. However, the mere introduction of the possibility to use automatically generated letters (Article 14 § 1b of the Code of Civil Procedure) is insufficient. The study analyses the compatibility of performing ‘automatic’ activities with other provisions of the Code of Civil Procedure and European Union law. In the conclusion, de lege ferenda proposals are presented which, in the author’s opinion, will make it possible to remove the existing inconsistencies so as to avoid a situation in which divergent interpretations of provisions will result in different positions of the addressees of decisions.
References
Adamiak B., Komentarz do art. 14 k.p.a., [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2016.
Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga Jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. A. Matan, Warszawa 2022.
Czerniawski M., Komentarz do art. 22 RODO, [w:] RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, red. E. Bielak-Jomaa, D. Lubasz, Lex/el 2018.
Dobkowski J., Decyzje administracyjne bez podpisu (de lege lata i de lege ferenda), [w:] Administracja w demokratycznym państwie prawa. Księga Jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, red. A. Matan, Warszawa 2022.
Fajgielski P., Komentarz do art. 22, [w:] P. Fajgielski, Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, Lex/el 2022.
Kędziora R., Ogólne postępowanie administracyjne, Warszawa 2019.
Kędziora R., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2017.
Matan A., Pojęcie postępowania administracyjnego, [w:] System prawa administracyjnego procesowego, Zagadnienia ogólne, red. G. Łaszczyca, A. Matan, Warszawa 2017, t. 1.
Lang W., Wróblewski J., Zawadzki S., Teoria państwa i prawa, Warszawa 1979.
Sibiga G., Wyłączenie zakazu automatycznego podejmowania decyzji w przepisach prawa polskiego w świetle wymagań ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) – wybrane zagadnienia , „Monitor Prawniczy” 2022, nr 21 (dodatek specjalny).
Syska K., Prawa związane ze zautomatyzowanym podejmowaniem decyzji w RODO oraz Prawie bankowym i ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, „Monitor Prawniczy” 2019, nr 22 (dodatek specjalny).
Szewczyk E., Wydanie a doręczenie decyzji administracyjnej, „Państwo i Prawo” 2002 r., z. 2.
Wilbrandt-Gotowicz M., Komentarz do art. 61 ustawy o doręczeniach elektronicznych [w:] Doręczenia elektroniczne. Komentarz, red. M. Wilbrandt-Gotowicz, Lex/el. 2021.
Wróbel A., Komentarz do art. 14 k.p.a., [w:] A. Wróbel, M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Krzysztof Kaszubowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

